Postin lakko – tietoa kuluttajille

Laskujen maksaminen

Jos yrityksen ja kuluttajan välinen laskutus perustuu postitse tulevaan paperilaskuun ja laskun saapuessa eräpäivä on mennyt, ei kuluttajalta voi vaatia viivästysseuraamuksia. Elinkeinonharjoittaja ei voi yksipuolisesti siirtää laskutusta paperilaskusta sähköiseksi, esimerkiksi sähköpostilaskuksi, vaikka olisit antanut sähköpostiosoitteesi elinkeinonharjoittajalle esimerkiksi markkinointisuostumuksen yhteydessä.

Jos lasku tulee lakon jälkeen niin myöhässä, ettei maksaminen ajoissa onnistu, ole yhteydessä laskun lähettäjään. Tällaisessa poikkeustilanteessa yritysten tulisi huolehtia siitä, että sinulle jää kohtuullisesti maksuaikaa. Voit itsekin olla yhteydessä niihin tahoihin, joilta odottelet paperilaskua, mutta laskua ei ole vielä tullut. Jos saat aiheettomia viivästysseuraamuksia tai perintäkuluja, niistä kannattaa reklamoida.

Tarpeettomien ja perusteettomien viivästysseuraamusten ja perintäkulujen vaatiminen kuluttajalta on sopimatonta menettelyä ja vastoin hyvää perintätapaa.

Aikakauslehtien viivästyminen

Viivästystilanteissa oikeutesi hyvitykseen arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos lehti jää kokonaan toimittamatta, sinulla on oikeus hyvitykseen.

Verkkokauppa- ja muiden etämyyntitilausten peruutus ja ostosten palautus

Kuluttajalla on etämyynnissä, kuten verkkokaupoissa ja puhelinmyynnissä, yleensä oikeus peruuttaa tilaus kahden viikon kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Tilaus on mahdollista peruuttaa myös ennen tuotteen toimittamista. Jos haluat peruuttaa tilauksen, ilmoita peruutuksesta myyjälle. Pelkkä tuotteen palauttaminen ei riitä, eikä myöskään se, että jättää hakematta paketin postista. Jos mahdollista, tee peruuttamisilmoitus sähköpostilla tai myyjän nettisivuston kautta. Paketin voi palauttaa postiin; postin mukaan osa paketeista kulkee lakon aikana normaalisti, mutta osassa voi olla useampien päivien viiveitä.

Postin vastuu vahingoista

Postilain mukaan Posti vastaa tiettyyn euromäärään asti vahingoista, jotka viivästyminen aiheuttaa postin saajalle tai lähettäjälle. Posti vapautuu kuitenkin vastuusta, jos se näyttää vahingon aiheutuneen sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta seikasta. Lakkotilanteessa Postin korvausvelvollisuus on tulkinnanvarainen.

Lähde: www.kkv.fi