Euroopan kuluttajakeskukset tekivät ulkoisen hälytyksen lentojen varaussivustoista

Uuden CPC-asetuksen mukaisen ulkoisen hälytyksen avulla Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (European Consumer Centres Network, ECC-Net) haluaa kiinnittää komission ja EU:n kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten huomiota ongelmiin, joita kuluttajat eri Euroopan maissa ovat kokeneet koronapandemian aikana lentoja välittävien varaussivustojen (booking intermediaries) kanssa. Hälytys koskee kahta isoa matkailualan toimijaa, ruotsalaista Etraveli Groupia ja espanjalaista Edreams Odigeoa, joilla on lukuisia eri maissa toimivia varaussivustoja. Suomalaiskuluttajat ovat raportoineet ongelmista etenkin Supersaverin (osa Etravelia) ja Travellinkin (osa Edreamsia) kohdalla, jotka välittävät kuluttajille verkon kautta esimerkiksi lentoja ja muita matkailuun liittyviä palveluja.

Eurooppalaiskuluttajilla on koronapandemian aiheuttamien massiivisten matkaperuutusten myötä ollut ongelmia koettaessaan selvittää asioita ja maksunpalautuskysymyksiä lentoja välittäneen varaussivuston kanssa eikä ongelmia ole voitu riittävissä määrin ratkoa myöskään Euroopan kuluttajakeskuksen keinoin. Kuluttajilla on ollut ongelmia varaussivustojen kanssa jo aiempinakin vuosina, mutta koronapandemian aikana ne ovat korostuneet.

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste on saanut kuluvana vuonna yhteensä 84 yhteydenottoa Travellinkista (www.travellink.fi) ja 59 Supersaverista (www.supersaver.fi). Usein kyse on ollut varaussivuston kautta ostetusta, lentoyhtiön peruuttamasta lennosta, josta kuluttajalla on oikeus saada maksunpalautus lentolipun hinnasta. Maksunpalautuksen saaminen on kuitenkin ollut usein hidasta tai hyvin hankalaa.

Lähde: www.ecc.fi